Norra Vallbyfrågan
Bidrar du till att det är fint och undanplockat på Norra Vallbyskolan?

torsdag 6 maj 2010

Att vara ettalärare...

I höst ska jag ha en etta igen. Och visst är det något speciellt med att ha en etta ! Efter 8 år som lärare vet jag att varje årskurs har sin charm, men att vara ettalärare är ändock någonting extra.

Idag träffade jag min blivande klass för första gången. Ett piggt och härligt gäng, i väntan på att ta ännu ett stort steg i livet.

Eftersom jag just nu håller på att göra beställningar inför hösten passade jag på att ta hjälp av barnen. Och hjälp fick jag...

Jag lät dem även ställa frågor som de funderade på inför ettan och den största frågan var..."Får man ha med sig riskakor när man går i ettan" och i sånt fall, får man äta dem inne eller ute, på mattan eller ej?

Det avslöjade lite om deras förväntingar, men jag kunde även känna den längtan och det pirr de hade i magen när vi pratade om vad som väntade på andra sidan sommaren... Om att börja skolan på riktigt, få en ny fröken, läsa, räkna och få läxor.

Nu längtar jag verkligen efter att börja jobba som lärare i ettan igen, efter utmaningen som vi lärare alltid står inför - att lyckas inspirera och motivera barnen till att lära och upptäcka med lust och glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar